دومین اجلاس منطقه ای استاد ومسجد در مورخه ۹۷/۱۱/۳ در محل مسجد الزهرا(س) دانشگاه فردوسی مشهد با حضور جمع کثیری از اساتید استان های گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی آغاز گردید.

در ابتدای جلسه و پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و صلوات خاصه حضرت رضا(ع) جناب آقای دکتر بذرافشان دبیر اجلاس و ریاست سازمان بسیج اساتید استان خراسان رضوی به زائرین حضرت رضا(ع) خوشامد گفتند و از حضور ریاست سازمان بسیح اساتیدکشور جناب آقای دکتر زارعی و هیئت همراه و همجنین مسئولین استانی تشکر نمودند.ایشان در ادامه در رابطه با اهداف اجلاس دوم و برنامه های این اجلاس در این روز پرداختند.

پس از آن حجت الاسلام والمسلمین وفایی مسئول امور مساجد استان خراسان رضوی به تبیین جایگاه مسجد در دین مبین اسلام و ارتباط اساتید و نخبگان با مساجد و از طریق مساجد با سایر اقشار جامعه پرداختند.

در ادامه سند همکاری و تفاهم نامه ای بین سازمان بسیج اساتید کشور و امور مساجد استان خراسان رضوی به امضاء دکتر بذرافشان ریاست سازمان بسیج اساتید استان خراسان رضو ی و حجت الاسلام والمسلمین وفائی مسئول امور مساجد صورت گرفت.

پس از تفاهم نامه آقای دکتر زارعی ریاست سازمان بسیج اساتید کشور به جایگاه آمده وسخنان خود را با محوریت ضرورت تغییر سازمان اداری مساجد به الگوی جنبش اجتماعی در آغاز دهه پنجم انقلاب شروع نمودند.

ایشان در  استفاده از خدمات تخصصی _ آموزشی استادان دانشگاهها در مساجد محلات محل سکونت اساتید گفتند : اگر دهها هزار مسجد کشور از حیث تعاملی به خُلق اجتماعی ، جنبشی و انقلابی دههٔ شصت تجهیز شود و از منظر علمی و فنی بهبود یابند هیج خطری انقلاب مردمگرا و دین پایهٔ ایرانیان را تهدید نخواهد کرد

وی افزود مطالعهٔ چگونگی  تحول در فهم  رابطه ها ، نوسازی شبکه ها و اکتشاف قدرت و شکل دهی فناوری های اجتماعی از پیش نیازهای ورود به دههٔ پنجم انقلاب اسلامی است؛ برای این کار باید به مهندسْ معمار تولید قدرت از رابطه های نوپدید یعنی امام خمینی رضوان الله علیه کمک کرفت

دکتر زارعی در باره مهندسی تغییر رابطه ها از سوی امام خمینی گفت ؛ این فقیه حکیم رابطه خدا( خدای غیر توانمند و دست بسته ) ، شاه و میهن را به رابطه خدا( خدای قادر متعال ) ، قرآن ،  سنت و جمهورمردم متحول و متبدل کرد ، مسجد را از بی روحی به سنگر دفاع و قرآن را از کنج خانه به عرصهٔ اجتماع دلالت کرد و از عرفان خانقاهی و غیر اجتماعی ، عرفانی حماسی  و اجتماعی پدید آورد ؛ مهمتر از همه این که بنا به قول آیت العظمی جوادی آملی ، او انسانها را از وضعیت نقل صامت  و کم اثردوران روایت حدیث از سوی فقها و نقل سمعی کم اثر  شنوندگان و نیز از دوران روابط مقلد و تقلید شونده ( کارشناس) به وضعیت تعاملی  امام و امت تکامل داده و استعلاء بخشبد ؛ مردم را در متن جامعه وارد کرد و از مرحله قعود به قیام نقل مکان داد ؛ از جنگ تحمیلی ، مرتبه ای از دفاع مقدس را تولید کرد که ظرف وجودی اش  انسان ساز و تحول آفرین و نشاط آور شد.

عضو هیأت علمی اندیشهٔ سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در باره تحول ارتباطی در دوران پس از املم خمینی  در دستگاه معرفتی فقاهت حکیمانه گفت ؛ آیت الله العظمی خامنه ای امامت دوران اجمالی امام خمینی را با وضعیتی تفصیلی تر طی کرد که ما از آن به امامت تفصیلی یاد می کنیم ؛ توجه به تولید قدرت و ثروت و هویت از سازه های معرفتی از ویژگی های دوران زعامت آیت الله خامنه ای است ؛ توجه به نظامات ارتیاطی ، تعاملی و دوسویهٔ استاد و نخبه و ایده و از ایده تا محصول و شکل گیری شرکت های دانش بنیان جزو دال مرکزی تحول در رابطه ها و آفرینش قدرت از آنها بود ؛ توجه شبکه ای ، هدفمند و کار افزا از گزاره ی« العلم  سلطان » و تبدیل آن به نظریه سلطنتِ حکمت ، علم و قدرت مهمترین تحول در نظام ارتباطات رایج اداری و بروکراتیک بود ؛

ایشان از رشد در تولید علم ، راهیابی به باشگاههای انحصاری چرخه سوخت و انرژی اتمی و فضایی و سلول های بنیادی و تحول قدرت آفرین در بخش نانو به عنوان ثمرات نگاه تحولی در رابطه علم و فناوری در این دوره یاد کرد و افزود ما باید بتوانیم با ایجاد تحول در روابط جاری و کم اثر  دانشگاه با جامعه دگرگونی ایجاد کنیم لذا اساتید بسیجی با نگاهی انتقادی به وضعیت موجود به روابط اثر بخش ، تعاملی و قدرت آفرین فکر می کنند ؛

ایجاد نسبت بین استاد _ علوم انسانی ؛ استاد _ جامعه ؛ استاد_ بین الملل ؛ استاد _ دانشجو ؛ استاد_ نهادهای  سیاستگذار ؛ استاد _ دولت ؛ و مهم تر استاد _ مسجد از ضرورت های زیست شبکه ای و قدرت آفرین است که در صدر توجهات بسیج استادان کشور در ارتباطات تعاملی است ؛

وی گفت در طرح سراسری استفاده از ظرفیت ها و خدمات تخصصی استادان بسیجی ساکن در محلات مجاور یک مسجد ، تلاش می شود روابط خاموش یک استاد علاقمند به اسلام و ایران در مجاورت یک مسجد در صحن و سرای مسجد تبلور یابد ؛ از این رو بسیج اساتید با کمک تحول خواهان و سیاستگذاران  در نظام مردمی مساجد می خواهد نگذارند اخلاق اداری و کرخت ناشی از نظام دیوانی و بروکراتیک به مساجد مردم پایه نفوذ کرده و سنگر بودن مساجد  به نقشی کم اثر تر تقلیل یابد ؛ بسیج اساتید در این باره همه توان دانشی و تخصصی  خود را به صحنه خواهد آورد تا سرشت مساجد به وضعیت جنبشی و نهضتی دههٔ شصت برگردد و از سویی به دانش  فناوری های اجتماعی مجهز گردد

دکترزارعی گفت جریان سکولار و شبه روشنفکری که مؤتلف جریان تکنوکرات _ لیبرال است  می کوشد با فراخوان هایی ، در سطوح و لایه های اجتماعی برای خود آبرو و سرمایه اجتماعی کسب کند اما همواره شکست خورده است و این بیشتر از همه مرهون تلاش مردمی در  مساجد ایران است ؛

پس از سخنان دکتر زارعی اساتید حاضر طبق تخصص و اعلام قبلی خود به کارگروه هایی تخصصی تقسیم شدند.

✔کارگروههای اجلاس” استاد و مسجد”:

۱٫”چگونگی ارتباط بسیج اساتید با نواحی بسیج محلات و مساجد”

۲٫”استاد و کارکردهای مسجد تمدن ساز”

۳٫”نقش اساتید در ارتباط یا هماهنگی بین ارکان مسجد و سایر نهادهای مرتبط”

۴٫”فرصت ها و آسیب های حضور اساتید در مسجد”

۵٫”نقش استاد ومسجد در کاهش آسیب های اجتماعی”

۶٫”راهکارهای جذب و بکارگیری اساتید در مسجد و راهکارهای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد با تاکید بر نقش اساتید”

۷٫”مسجد،استاد،زن و سبک زندگی”

۸٫استاد،مسجد و پیوست فرهنگی

نماز جماعت در مکان مسجدالزهرا (ع) برگزار گردید و پس از صرف نهار اساتید بسیجی  مجدد در کارگاه های تخصصی شرکت کردند و از طریق تجارب و تخصص و بارش فکری به گفتگو پیرامون موضوع کارگاه مورد نظر گروه خود پرداختند که قرار بر این شد دبیر هر کارگاه در انتهای وقت اجلاس گزارشی اجمالی از دستاورد کارگاه تخصصی گروه خود را  بخ سمع و نظر اساتید و مسئولان در اجلاس بگذارند .

درساعت ۱۵:۳۰ اساتید از محل کارگاه های تخصصی به مسجد آمدند حضور  و از سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر ترابی رییس شورای هماهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بهره مند شدند.

سخنران پایانی اجلاس امام جمعه شهر مشهد حضرت آیت الله علم الهدی بودند ایشان . . . . . .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *